نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران (نویسنده مسئول)

3 گروه حقوق، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران

10.48308/eclr.2025.236065.1065

چکیده

دارایی‌های نامشهود از جمله علائم، نام‌ها و نشان‌های تجاری برای بسیاری از شرکت‌ها اهمیت فزاینده یافته است. دلیل این اهمیت اعتبار و شهرت تجاری است که تحت عنوان «برند» به مصرف‌کنندگان معرفی می‌گردد. گاه بر اثر نقض حقوق مربوط به این دارایی‌ها ضررهای گزافی به دارندگان این حق وارد می‌آید. قدر مسلّم اینست که نقض برند می‌تواند قیمت‌گذاری، رقابت و موقعیت استراتژیک بازار را بَرهم بزند، زیرا این برندها هستند که سبب تمایز محصول و خدمات در جامعه و نزد مشتریان می‌گردد. در این مورد، دادگاه‌ها از رویکردی پیروی کرده‌اند که در قبال نقض برند، از شدیدترین نوع و در عین حال، شیوه مطلوبِ جبران خسارت استفاده نمایند. به این نحو که آنها به تعیین خسارت واقعی در نظام جبران خسارت استناد کرده‌اند. این نوع تعیین خسارت، با هدف جبران خسارات مالی مستقیمی که دارنده برند در نتیجه نقض حق معنویِ خویش، متحمل شده است، در نظر گرفته می‌شود. خسارت واقعی، برخلاف دیگر شیوه‌های جبران خسارت، هیچ‌گاه جنبه ثابت و از پیش تعیین شده نخواهد داشت. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که خسارت واقعی شامل هرگونه زیان‌های مالی است که به دارنده برند نقض شده تعلق می‌گیرد تا خسارات متحمل شده در نتیجه مستقیم نقض را جبران نماید. هدف از آن نیز بازگرداندن حقوق اولیه به وضعیت مالیِ قبل از نقض حق است، به‌گونه‌ای که در صورت عدم وقوع نقض حق، دارنده برند، هرگز در آن وضعیت قرار نمی‌گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining damages resulting from infringement of intellectual property rights related to brands based on actual damages

نویسندگان [English]

  • Mohammad Karami 1
  • Seyed Mehdi Mirdadashi Kari 2
  • Ali Rostami Far 3

1 PhD student in private law, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

2 Department of Law, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

3 Department of Law, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran

چکیده [English]

Unseen financial statements from the general public, names and trademarks of many companies of increasing importance. The reason for this is the importance of reputation and trademarks that are introduced to consumers under the title of “brand”. Sometimes the effect of the deduction of rights related to this finance may cause additional damage to the holders of this right. specifically is a brand that can increase value, competitiveness and strategic market position. In this regard, the courts have adopted the previous approach of accepting the most severe type of damages and in the same case, the required form of forced loss of use. In this way, they documented the actual losses in the Gibran system. This type of loss allocation is considered a problem with the aim of compounding the direct financial losses that are incurred as a result of the violation of moral rights. real losses, unlike other forms of forced losses, never had a fixed aspect and were not expected before appointment. The results of this study show that actual losses include any financial losses that are attributed to the losses until the losses are incurred as a direct result of the losses. The aim of this approach is to restore the primary rights to the financial situation before the rights are taken, because in the absence of the rights, the tree can never be settled in those situations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand impairment
  • brand value
  • actual loss
  • causal relationship
  • loss reduction
  • loss allocation