نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی بخش حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه شیراز
2 دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر میهمان در دانشگاه کویینز، کانادا
چکیده
جایگاه و ارتباط مسئولیت اجتماعی کسبوکارها در درون نظام حقوقی همواره مورد اختلافنظر بوده است. این مهم که مسئولیت اجتماعی کسبوکار یک سازوکار داوطلبانه یا الزامآور است، امروزه و با تحولاتی که در برخی نظامهای ملی و بینالمللی مانند اتحادیه اروپا رخ داده است، بیش از گذشته مورد تردید است. این مقاله با استفاده از تئوری حقوق درمورد اخلاق، ارتباط بین مسئولیتهای قانونی و اخلاقی را برجسته و یک پیوند و تعامل دوسویه بین اهداف اقتصادی شرکتها و مسئولیتهای اجتماعی شرکتی را خاطرنشان میکند تا نشان دهد تعهدات مسئولیت اجتماعی شرکتی با وظایف قانونی کسبوکار ارتباط تنگاتنگ دارد. از آنجایی که این تعهدات با پاسخگویی شرکتی نیز در ارتباطاند، این نوشتار تلاش دارد که با تمرکز بر مفهوم ذینفعان در رویکردهای اخلاقی و حقوقی نشان دهد که بخش گستردهای از حوزۀ تعهداتی مسئولیت اجتماعی شرکتی، الزامی است نه داوطلبانه. هرچند این الزام ممکن است برآمده از یک قانون در مفهوم مضیق و دولتمحور آن نباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Corporate Social Responsibility: From Ethical Commitment to Legal Requirement
نویسندگان [English]
- Hadi Salehi 1
- Neda Kardooni 2
1 Assistant Professor of Public Law at Shiraz University
2 PhD in International law, Visiting Researcher at Queens University, Canada
چکیده [English]
The role and relationship of corporate social responsibility (CSR) within the legal system have always been a subject of debate. The question of whether CSR is a voluntary or mandatory mechanism is increasingly being questioned today, given the developments in some national and international systems such as the European Union. This article, using legal theory on ethics, highlights the link between legal and ethical responsibilities and outlines a two-way interaction between the economic goals of companies and corporate social responsibilities to show that corporate social responsibility commitments are closely linked to the legal obligations of businesses. Since these commitments are also related to corporate accountability, this paper, focusing on the concept of stakeholders in ethical and legal approaches, shows that a large part of the scope of corporate social responsibility commitments is mandatory, not voluntary. However, this obligation may not arise from a law in the narrow sense and state-centered.
کلیدواژهها [English]
- Corporate law
- economics
- ethical principles
- policy making
- stakeholders