نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حقوق پردیس خواهران دانشگاه امام صادق(ع)
2 دانشآموخته کارشناسی، دانشگاه امام صادق(ع)
3 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز، دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده
امروزه به دلیل توسعۀ اینترنت، روابط حقوقی اشخاص دستخوش تغییرات زیادی گردیده است. تا جایی که موضوع بسیاری از قراردادها، تبلیغات در فضای مجازی (بهخصوص برنامۀ اینستاگرام) است؛ واکاوی و تبیین اسباب انحلال قراردادهای تبلیغاتی و آثار ناشی از آنها از حیث سرنوشت قرارداد و تعهدات متعاقدین سابق، از اهداف این پژوهش است تا طرفین قراردادهای تبلیغاتی بهعنوان کنشگران صحنۀ فضای مجازی، حقوق و تعهدات خود را از پیش بشناسند. قراردادهای تبلیغاتی، بهعنوان قراردادهایی عهدی، از لحظۀ تحقق اسباب انحلال (اقاله، فسخ و انفساخ) منحل و آثار آن متوقف و تعهدات طرفین ساقط میشود. در انحلال قرارداد تبلیغاتی متضمن تعهد به فعل اصلی، پیش از اجرا، هزینۀ تدارکات انجامگرفته از محل پیشپرداخت یا پرداخت لاحق از سوی سفارشدهندۀ تبلیغ قابلوصول است و انحلال چنین قراردادی پس از اجرا، حسب مورد موجب تعلق اجرتالمثل یا اجرتالمسمی میگردد. انحلال قرارداد تبلیغاتی متضمن تعهد به فعل فرعیِ به نفع طرفین قرارداد پس از اجرای تعهد، متعهد را مستحق اجرت مینماید و در تعهد فرعیِ به نفع ثالث، بسته به موجود بودن یا نبودن عین مال پس از انحلال، به ترتیب موجب انتقال عین یا عوض مال به متعهد ازسوی مشروطله میشود. انحلال قرارداد تبلیغاتی متضمن تعهد به ترک فعل، در صورتیکه شرایط برای اجرا فراهم باشد، اجرت را برای متعهد ثابت مینماید. مطالب با استفاده از روش کتابخانهای و با پیمایش در متون و منابع موجود، به شیوهای توصیفی-تحلیلی گردآوری و نگارش شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The legal causes and effects of termination in the Contracts for advertising in cyberspace
نویسندگان [English]
- Esmat Golshani 1
- Zeinabsadat Banitaba Jeshvaghani 2
- زهرا Ganjipour 3
1 Assistant Professor of Law, Imam Sadiq University.
2 Graduated from Imam Sadiq University
3 (Bachelor of Law, Imam Sadiq University
چکیده [English]
Today, due to the Internet development, legal relationships of persons have been changed insofar as the subject of many contracts is advertising in cyberspace (especially in Instagram). Analysis and explanation of the causes of advertising contracts' termination and its effects on contract as well as parties commitments, is among this research purposes, so that the parties to advertising contracts, as the main cyberspace players, will know their rights and obligations. Advertising contracts, as promissory contracts, are terminated from the occurrence moment of dissolution causes (i.e. mutual revocation, cancellation and automatic cancellation). Therefore, their effects are stopped and parties' obligations are canceled. In dissolution of an advertising contract containing a specific performance commitment, before any performance, costs of procurement can be collected from client's prepayment or paid sums and after performance, according to circumstance, it will result in fair equivalent remuneration or specified payment. Dissolution of the advertising contract including a subsidiary obligation performance will entitle the obligor to remuneration and for those obligations in favour of third parties, depending on the existence or non-existence of the object of property; it causes the transfer of the object or exchange of the property to the obligor, respectively. Dissolution of the advertising contract containing the obligation to omission makes the obligor entitled to remuneration, provided that the conditions for fulfillment are met. This research is done through descriptive-analytical method based on library method and examining the existing texts and resources
کلیدواژهها [English]
- Causes of termination
- advertising contracts
- rescission
- termination by mutual consent